Hurghada, Egypten

Då har man kommit hem från en vecka i Hurghada, Egypten. Vi har haft det jättebra, varmt och skönt! 30 grader och sol varje dag, man kan inte klaga ;) Kändes lite surt att komma hem till kalla Sverige igen! Under denna veckan har vi hunnit med en jäkla massa... här kommer lite info om vad vi har gjort ;)

I söndags/måndags åkte vi iväg på en bussresa till Kairo för att kolla på pyramiderna, sfinxen och Egyptiska museet. Var även på en parfymeria, en papyrusfabrik och världens 3:e största bazar! Det var häftigt att få se pyramiderna och allt det andra, men det var en lång dag så man blev ganska trött! Vet inte om jag hade gjort om det, det var drygt att sitta på en buss i 7-8 timmar enkel väg. Har aldrig sovit så dåligt någonsin... Spännande att få se lite av Kairo också, så stor skillnad på folket där. På vägarna kunde det komma en person i en skitdyr och snygg bil, och bredvid en som bara hade en åsna att ta sig fram med...




Nästa utflykt var till en paradisö - Mahmya! Gud vilken underbar ö! Hade lätt kunnat flytta dit! ;) Klarblått/grönt vatten, vit sandstrand och inga jobbiga försäljare på stranden. Därifrån åkte vi ut med en båt till ett korallrev och snorklade - så himla fint! Åt en supergod lunchbuffé på ön och sen spelade vi beachvolleyboll! Shit vad kul... även om man inte är världens bästa på bollspel så fick jag till några bra slag, och mitt lag vann ;)


 
I fredags var det dags att ta sig ut i öknen, åkte jeep från Hurghada. Han körde på som bara den och man hoppade upp och ner över alla guppen i öknen! Vi besökte ett beduinläger och guiden berättade om hur de lever där. Riktigt intressant. Just det beduinlägret vi var på lever på turismen så man fick chansen att köpa lite olika saker som dom har gjort. Jag köpte tre armband, jättefina! Sen fick alla testa på att rida dromedar, det var kul! :) Sen var det dags att köra fyrhjuling och det var nåt av det roligaste jag gjort... gasade på som fan över alla gupp! :D Men man var tvungen att köra i ett led så gick inte att köra så fort alltid =/ När det började närma sig kvällen åt vi middag ute i öknen och fick se när beduinerna hade "fest". De sjöng och dansade... häftigt!!!



Förutom detta har vi legat på stranden och latat oss och shoppat en massa ;) Riktigt billigt var där! Har inte hunnit sticka ut och festa ens... denna veckan har gått så fort! :) Men det gör inte så mycket, det var inget partyställe precis! Vi blev vän med en försäljare på stranden, Sherif - helt underbar kille, kommer sakna honom! Var ute och åt tillsammans...och han fixade vår ökensafari billigare ;) Han hjälpte också oss att pruta ner på det vi ville köpa...så det var bra att ha honom med sig :)



Har blivit en hel del roliga kommentarer under veckan också... Den bästa är nog att en kille undrade om jag var Kristians dotter...mohahaha! Som jag garvade åt det! :D Sen en av hotellpersonalen undrade om Sabine var gravid...haha. Det var också jäkligt kul! Alla kallade mig och Sabine för Shakira hela tiden... Och sen undrade dom om vi var systrar... :D Och Kristian blev kallad casanova och rambo.... hahahaha! Och när jag, Sabine och Kristian gick nånstans så skrek dom "Lucky man" hela tiden eftersom han gick med två tjejer... ;)

Vi har filmat den bästa videon någonsin och det är när Sabine ska berätta för Sherif när hon tappade sin snorkel i havet (på engelska då)... ni måste höra! En blandning mellan svenska och engelska... Jag har aldrig skrattat så mycket! Förutom när det då hände när vi var ute på Mahmya... - Guiden (en svensk kille) hade precis berättat för alla att hålla i sina saker så att dom inte försvinner för då får man betala. Så vi tog på oss våra simfötter och hoppade ner i havet. Där skulle vi ta på snorkelglasögonen (eller vad det nu heter) och den man andas i. Bara det att Sabine trodde att snorkeln flöt så hon bara la den i vattnet medan hon tog på sig glasögonen. Och den sjönk ju såklart. Och då skriker denna tjejen framför två fulla båtar med turister "GUIDEN, MIN SNORKEL SJÖNK"... och jag bara garvade, kändes som om jag höll på att drunka så mycket jag skrattade... Och innan detta hade guiden och Kristian suttit och skrämt upp henne om att det fanns hajar i vattnet... Låter kanske inte så kul för er som läser men det var riktigt kul. Alla bara garvade :D

En toppen vecka har det varit men nu är det tillbaka till verkligeheten... :)


Kommentarer
Postat av: My

ahh fy vad underbart det låter :)
måste ses snart stumps :)
Puss

2008-03-11 @ 06:03:29
URL: http://myssel.blogg.se
Postat av: Anonym

Låter helt underbart. Nu längtar man ju inte mindre till värmen direkt! : )

2008-03-13 @ 15:19:03
URL: http://caroolinne.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0